Feliz Año Nuevo

1 januari 2023 - Málaga, Spanje

Zaterdag 31 december (Oudjaarsdag). Vandaag wilden tapas gaan eten in het centrum, maar toen we wat rondliepen door de stad zagen we dat bijna alles dicht was. Uiteindelijk vonden we een plekje bij Plaza de la Merced. We moesten ongeveer een halfuur wachten op onze drankjes en daarna nog een uur voor ons eten, maar ja we moesten toch wat. Het eten was ook niet echt lekker.. Na het eten zijn we weer naar huis gegaan en hebben gezellig wat spelletjes gedaan. Om 00:00 hebben we de Spaanse tv aangezet en hebben we12 druiven gegeten en daarna buiten champagne gepopt. Spanjaarden hebben trouwens hele vreemde tradities met oud en nieuw. Officieel hoor je nieuw rood ondergoed te dragen tijdens oud en nieuw, als je rondkijkt in de winkels zie je inderdaad ook overal rood ondergoed hangen. Dit rode ondergoed zou zorgen voor geluk in het komende jaar. Ik was zelf vergeten om dat nog te kopen, dus ik hoop maar dat ik nu niet een heel jaar ongeluk heb haha. Een andere traditie is de 12 druiven eten, bij elke klokslag 1 druif. Op school tijdens de christmasparty van Sjamanisme vertelden ze nog dat het wel belangrijk is om de kleine druiven uit te kiezen, want anders wordt het heel lastig. De 12 druiven is ons wel goed gelukt! Elke druif is 1 maand geluk. Een andere traditie die ik hoorde van Paula is dat je de 12 druiven met oud en nieuw moet eten onder de tafel. Zij gaan dus echt met het hele gein onder de tafel zitten met oud en nieuw en daar de 12 druiven eten, hahaha! We hebben er even over nagedacht, maar je kan heel lastig met 3 personen  onder ons kleine tafeltje zitten, het was nog een optie om in de tafel te gaan zitten of de tafel in de lucht te houden, maar uiteindelijk hebben we het maar niet gedaan hahahah! Het onder de tafel zitten zou trouwens goed zijn voor de liefde in het komende jaar.

Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag). Nadat we de druiven gegeten hadden, champagne gepopt hadden en wat familie/vrienden gebeld hadden om gelukkig nieuwjaar te wensen. Zijn we met z'n drieën nog even gezellig de stad in geweest. We hebben lekker wat rond gewandeld en namen verzameld voor op Iris haar zwarte T-shirt. Ik heb hier trouwens echt amper vuurwerk gehoord en geen vuurwerk gezien, dat is wel echt heel gek. Daar ben ik blijkbaar als Nederlander toch wel aan gewend. Nadat we lekker uitgeslapen hadden op nieuwjaarsdag heb ik nog appelbeignets gebakken, verder heb ik nog een stukje gewandeld en was het een lekker chill dagje.

31-12-2022 t/m 01-01-2023

1. Nellie van der Veen: