Feliz Navidad

25 december 2022 - Málaga, Spanje

Zaterdag 24 december(kerstavond). In Málaga (Spanje) wordt kerstavond meer gevierd dan kerst zelf, 2de kerstdag bestaat hier niet. Toevallig had onze Spaans docent dit woensdag aan ons verteld. Gelukkig had ik het even nagevraagd bij Paula, want ik was er zelf al van uit gegaan dat we zondagavond bij haar waren uitgenodigd voor het kerstdiner, maar het was dus vandaag. Overdag zijn we met z'n drieën nog even langs winkelcentrum Larios geweest voor onze kerstoutfit. Ik was helemaal Elize 2.0 in m'n kerstoutfit (jurkje, overjas en hakken), hahah. Tussen 19:00 en 20:00 waren we uitgenodigd bij Paula. Wij kwamen lekker op zijn Spaans rond 20:30/20:45 aan. Eerst hebben we gewoon even gechilt in haar huis, geknuffeld met de hond (Sultan) en de 2 katten. De katten niet heel erg trouwens, want de ene was heel de tijd boos en de andere een beetje bang. Inte was ook uitgenodigd, maar die wist dus niet dat ze met kerst, hier dus kerstavond (vandaag) bedoelden. Gelukkig kon Inte nog een taxi regelen, en kwam er ook gezellig bij. Inte had al avondeten gehad, en at hier als nog gewoon vet veel mee. Rond 23:00 gingen we aan tafel met de ouders van Paula, Paula, haar broertje, Jerusha, Iris, Inte en ik. Als voorgerecht hadden we broodjes, Jamón, garnalen en inktvis. We kregen nieuwe borden. De Jamón op een andere manier klaargemaakt kregen we met patatas bravas en gebakken champignons. Als volgende gang kregen we een ander stuk vlees. Ook waren er 2 verschillende lekkere sauzen die je erover heen kon doen. Als dessert kregen we mochi, mini pudding en een warm lava cakeje met slagroom. Super lekker! Na het eten rond 01:30 gingen we met Paula en haar broertje naar de opa en oma (abuelo y abuela) van Paula. De oma van Paula kwam met een heel cool muziekinstrument, de zambomba. De zambomba is een muziekinstrument uit Andalusië, het is gemaakt van een boomstam met een stuk doek eroverheen met een stok erin. Om het instrument te bespelen, moest je je hand nat spuiten met water en zachtjes met je hand over de stok heen bewegen. Eerst ging de oma van Paula erop spelen en gingen we met z'n allen Ande Ande Ande zingen. Er was ook meer familie van Paula en iedereen maakte muziek door te klappen, lepels en vorken over elkaar heen te bewegen, met de achterkant van een lepel of vork over een fles drank heen te gaan. Er zat echt totaal geen ritme of iets in, maar het was geweldig, hahah. Daarna mochten wij ook allemaal proberen om het muziekinstrument te bespelen. Na het muziek maken gingen we weer terug naar Paula haar huis en hebben we daar nog UNO gespeeld. Paula had hele rare regels met UNO, maar er was geen discussie mogelijk, want Paula zei steeds: 'My gause, my rules' Paula heeft haar Spaanse accent ook als ze Engels spreekt, de H spreken ze in Spanje eigenijk nooit uit, Paula maakt er dus een G van, hahah.

Zondag 25 december (1e kerstdag) Kerstavond was super gezellig bij Paula thuis! Het werd heel laat, dus hebben we samen met Inte een uber gepakt naar huis. Om 06:00 waren we pas thuis.. We hebben dus eerst maar even heel lang uitgeslapen. Verder hebben we vandaag een leuke kerstfilm gekeken en thuis pizza gegeten. We hadden de pizza opgehaald bij pizzeria La Romántica bij ons in de buurt. In de avond heb ik samen met Jerusha nog even een rondje gewandeld naar het kasteel, het strand en de haven.

Maandag 26 december (2e kerstdag) gingen we in de middag weer naar Paula haar huis, Kibum kwam ook.  Inte was ook uitgenodigd, maar die was ziek, waarschijnlijk omdat hij veel te veel gegeten had met kerst hahaha. We hebben weer gezellig een aantal spelletjes gedaan. We hebben ook een Spaans bordspel, Parchís, gespeeld. Dit lijkt een klein beetje op het spel 'Mens erger je niet'. Ik heb heel de tijd met Luck, het konijn van Paula op schoot gezeten, echt zo schattig! Paula haar moeder had weer Spaans eten voor ons gemaakt. We kregen Puchero, dit een een Spaanse maaltijdsoep. Daarna kregen we nog een klein bakje met vlees, een soort stoofpotje. Als toetje kregen we een soort pudding met een biscuitje erop. In de avond hebben we horrorfilms gekeken, alle 3 de films van Insidious. De eerste keken we in het Engels met Engelse ondertiteling. Ik was daarna ineens helemaal verbaasd dat ik gewoon letterlijk de hele film goed gevolgd had, terwijl ik echt nooit een film kijk in het Engels. De andere films hebben we gekeken in het Engels met Spaanse ondertiteling, zelfs dat was gewoon goed te volgen! Paula haar moeder had nog een soort patatas bravas voor ons gemaakt als snack, heel lief!

24-12-2022 t/m 26-12-2022

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nellie van der Veen:
    3 januari 2023
    Wat leuk dat jullie zoveel echte Spaanse gewoontes en eten leren kennen!!
  2. Karin Bloemendaal:
    18 januari 2023
    Een heel leuk verhaal, ik heb aleen een vraag? Wat is een kibum?
  3. Elize:
    18 januari 2023
    Fijn, het is een Spaanse frikandel.