Toets stress!

12 januari 2023 - Málaga, Spanje

Zondag 8 januari stond de hele dag in het teken van Commercial Law leren.

Maandag gingen we rond 10:00 met de Uber naar de metro en zo naar school om onze samenvatting van Commercial Law daar uit te printen. We waren echt op missie, hahaha. Daarna weer terug naar huis en heel de dag en nacht doorgehaald om te leren. Ons dag en nacht ritme is al sinds oud en nieuw echt helemaal verpest. Deze dagen voor de toets hebben we er maar even het voordeel uitgehaald. De laatste dagen was het namelijk zo erg dat we steeds pas na 05:00 gingen slapen en rond 13:00 eruit gingen.

Dinsdag konden we rond 06:00 nog even een uurtje slapen. Overlevend op, verdeeld over de dag,  8 uurtjes slaap in de afgelopen 48 uur, en een blikje energy vertrokken we in de ochtend met de Uber naar het metrostation. Om 09:00 hadden we ons examen van Commerial Law. Het tentamen van Commercial Law was mondeling. We mochten met een groepje van 5 personen een klaslokaal binnen, met 2 Spaanse leraren. Om de beurt moesten we naar voren in de klas komen en voor de 2 leraren gaan staan. De leraren gingen je dan 1 vraag stellen, dit kon gaan over de stof die behandeld was uit 14 verschillende hoofdstukken, het kon dus echt van alles zijn. Als je geen antwoord wist te geven op die vraag, kon je dus ook direct wel weer gaan, want dan had je het niet gehaald. Een aantal Spaanse klasgenoten die voor mij waren, deden dit dus ook echt.. Ik was als 1 na laatste, dus gelukkig zat ik alleen nog in het klaslokaal met de leraren en Iris. De leraren stelden mij de vraag die ik moest beantwoorden en de recorder ging aan. Ik moest mijn naam opnoemen, mijn paspoortnummer, de vraag die ik moest beantwoorden herhalen en daarna beantwoorden. Ik kreeg de vraag: "What are the duties and rights of partners and shareholders in capital companies?". Ik wist dat dit in mijn samenvatting ergens stond, maar wist het niet meer precies te benoemen. Ik heb dus maar gewoon wat randoms verteld over alles wat ik wel wist. Gelukkig wisten de leraren dat wij uit Nederland kwamen en onze studie in Nederland niets te maken heeft met dit vak, dus hielpen ze me een klein beetje door extra vragen te stellen. Ik heb geprobeerd die vragen ook maar wat te beantwoorden en maar gewoon wat moeilijke woorden er tussen door te gooien over wat ik geleerd had, na een tijdje zei ik, ik denk dat dit het was, ik weet niet meer. Ik hoop maar dat dit voldoende was, maar het wordt spannend! Wat trouwens ook wel grappig was is dat wij om 09:00 nog geen idee hadden waar we moesten zijn voor ons tentamen. Toen we de school binnen kwamen, zagen we de 2 andere meiden van onze klas, dus daar gingen we maar bij staan. Rond 09:00 liepen we met z'n vieren naar een andere grote groep (dat waren alle mensen die het vak Commercial Law volgen, alle groepen bij elkaar). Daar stond een leraar die omriep in welk lokaal welke groepen moesten zijn. Wij waren met z'n vieren groep A, de Engelse groep, aangezien dit zo klein was moesten we samen met groep E, een Spaanse klas. We liepen naar het lokaal waar we moesten zijn, en daar moesten we weer wachten, de leraren waren natuurlijk weer lekker op z'n Spaans te laat. Na het tentamen hebben nog even onze Psychologie samenvatting uitgeprint op school en daarna zijn we gauw naar huis gegaan. Natuurlijk weer met de Uber vanaf het metrostation, want 40 minuten lopen is echt te ver op dit moment, haha. Toen we thuis kwamen hebben we eerst maar even onze slaap gepakt, echt top dat omgekeerde dag en nacht ritme..  Van 12:00 tot 18:00 hebben we geslapen. Daarna het 2de nachtje doorgehaald om Shamanisme en Psychologie te leren.

Woensdag 11 januari heb ik van 05:00 tot 08:00 weer even geslapen en toen weer verder geleerd. We gingen met de Uber naar school, tja het is echt erg, zelfs de reis met de metro was teveel gevraagd, haha. Om 11:30 hadden we ons Sjamanisme examen. Dit examen was een open boek toets, we mochten dus al onze gelezen artikelen en al onze notities erbij hebben. We kregen 5 verschillende onderwerpen op een papiertje en hierover moest je alles opschrijven wat je wist + je eigen kritische mening hierover. We moesten iets schrijven over 'Gender and Shamanism', 'Muism nowadays', 'Nature in Korea and differences with the Western culture', 'Different types of shamanic rituals' and 'The origin of Shamanism'. Ik denk dat dit wel goed ging, gewoon lekker zweverig wat leuks op schrijven. We hadden ongeveer 2 uur de tijd voor de toets, die heb ik ook wel gebruikt. Ik had helemaal last van mijn hand van al dat schrijven, haha. Na het tentamen gingen we eerst even bijkletsen met onze klasgenootjes. Toen kwamen we er ineens achter dat we onze extra tas kwijt waren. We hadden namelijk een papieren tasje meegenomen met ons eten erin. Blijkbaar waren we die dus vanmorgen vergeten bij het kopieerhok, toen we onze laatste notities van Sjamanisme wilden uitprinten, haha. Gelukkig hadden de mensen bij het kopieercentrum de tas nog voor ons bewaard. Iris en ik zijn in een vrij klaslokaal gaan zitten, daar hebben we even onze salade gegeten en de laatste dingen erin gestampt voor Psychologie. Om 16:00 hadden we ons Psicología examen. Dit zou een meerkeuzetentamen zijn in het Spaans. Ik had verwacht dat dit tentamen gewoon net als in Nederland op de computer zou zijn, maar we moesten het gewoon met pen en papier doen. We kregen eerst 30 meerkeuzevragen. Ik wist 16 vragen te ontleden in het Spaans, en redelijk te beantwoorden, de andere moest ik allemaal gokken, of even schuin opzij kijken, haha. Na de meerkeuzevragen kwamen er ineens 2 open vragen. Ik zag al die Spaanse klasgenoten hele verhalen daar opschrijven in het Spaans, en ik keek Iris aan van oh nee.. hahah. Gelukkig wist ik bij beide vragen wel een woord te herkennen. Dus bij de eerste vraag heb ik in het Engels maar wat opgeschreven over operante conditionering en bij de 2de vraag in het Engels maar wat over coping mechanismes. Verder heb ik nog een klein stukje opgeschreven dat ik het echt heel moeilijk vond door de taal en dat ik uit Nederland kom, ik heb hier niet zoveel vertrouwen in, maar ja we hebben ons best gedaan. Na het Psychologie tentamen hadden we het wel weer gehad voor vandaag. We zijn met de metro naar El Perchel gegaan, en hebben daar onszelf even getrakteerd op Mac Donalds. Daarna weer met de Uber naar huis, want veel te koud. Thuis rustig even filmpjes gekeken en toen voor ons doen best op tijd gaan slapen, het was rond 01:00 volgens mij.

Donderdag 12 januari hadden we even een bijkomdagje van alle toets stress. Enn we kregen vandaag heel goed nieuws, want we hebben de Commercial Law toets gehaald!! Ik heb een 6, dus helemaal geslaagd! Ik wil dit nu echt ook op mijn Social-Work diploma als ik die haal, dat ik Handelsrecht gehaald heb in het Engels in Spanje, haha.

08-01-2023 t/m 12-01-2023

1. Kim:
    15 januari 2023
    Wat fijn dat je hem hebt gehaald!
    Fijn zijn die ubers he haha