Wist je dat..

1 maart 2023 - Winsum, Nederland

• De Spanjaarden prinses Alexia en hun prinses geprobeerd hebben om te koppelen. Vandaar dat je in Nederland de vraag hoorde of prinses Alexia lesbies was.
  • Je moet rennen voor Spaanse jongens met een armbandje van Spanje. De Spaanse vlag betekent hier niet veel goeds.
  • Er in elke straat hier in Spanje wel een Chinees zit.
  • De stroom hier minstens elke dag wel 1 keer uitvalt, op een schoonmaakdag is dit al helemaal drama.
  • We de eerste 2 maanden bij elkaar op 1 kamer hebben geslapen. En ongeveer 3x onze bedden weer terug hebben gezet zodat we beide onze eigen kamer weer hadden, maar dan vlak voor het slapen toch besloten om alles weer terug te zetten. De laatste maanden na onze kerstvakantie hebben we ook weer een hele tijd de bedden bij elkaar neergezet, is gewoon veel gezelliger! En ook de laatste nacht hebben we een sleep-over gehouden.
  • Andalusië wel 3 Frieslanden heeft, deze 3 provincies/steden willen allemaal hun eigen land zijn.
  • Ze in Málaga hun eigen accent hebben, ze spreken de ‘s’ aan het einde van een woord nooit uit. Dus wordt het bijvoorbeeld ‘Gracia’ i.p.v. ‘Gracias’.
  • Het in de normale schoolweken voor ons voelde alsof we vaak 2x ‘weekend’ hebben, dinsdagavond en vrijdagavond. Want woensdag hadden we nooit les op school.
  • Iris in de eerste 2 maanden ongeveer 60x haar zonnebril of iets anders vergat of liet vallen.
  • De metro hier in de ochtend heel erg vol zit!
  • Onze ‘Social-Work’ school in de middle of nowhere staat, je kunt de zebra’s net niet zien.
  • Iris tijdens haar digitale detox veel (bijna alleen maar) op haar Nintendo Switch heeft gegamed.
  • We een aftelkalender hebben gemaakt met de dagen, zodat we dit elke dag konden afkrullen.
  • We in een halfjaar ongeveer 5 series helemaal hebben uitgekeken.
  • Metrojongen Iris heeft ontmoet in zijn vorige leven.
  • De rode fiets geen versnelling 2 heeft en de ketting er wel al 10x af is gevallen, Iris elke keer haar handen helemaal onder de smeer. Bij de roze fiets ging het zadel elke keer alle kanten op.
  • Er nu nog steeds glitter voor onze voordeur ligt..
  • Mannen hier hun benen scheren en heel veel vrouwen heel veel donker arm haar hebben.
  • We altijd met z’n tweeën plus 2 fietsen in de lift gingen naar de metro, lekker krap maar wel het snelste. Er past zelfs nog 1 extra persoon bij!
  • Het kleed van de bank eerst wit was, hij is nu roze.. Tja wassen moet je leren.
  • Bedbugs echt heel vervelend zijn!!
  • De meeste Koreaanse schilderijen geïnspireerd zijn door China, en op elk schilderij een berg en water te zien is, want de mens is daar 1 met de natuur ofzo. Echt nuttige informatie geleerd bij Sjamanisme!
  • Paula, Laura en Inte (buddy en vrienden) nog nooit gehoord hadden over Sinterklaas. En wij maar uitleggen dat het echt niet racistisch, of gemeen tegenover Spanje bedoeld is..
  • Spanjaarden het blijkbaar raar vinden dat wij een gekookt ei eten met zout.
  • Elize een cadeautje in haar schoen heeft gekregen van Sinterklaas Iris, een adventskalender!
  • Het in Korea de traditie/gewoonte is dat ze met oud en nieuw de zonsopgang gaan kijken, daarnaast is er daar ook een traditie dat ze met een grote balk tegen een klok gaan slaan, daar zijn dan heel veel mensen bij.
  • Ze in Spanje met oud en nieuw allemaal onder de tafel gaan zitten met rood ondergoed en dan om 12:00 12 druiven gaan eten.
  • Iedereen hier in Spanje, maar ook in Korea op foto’s heel vaak het peace teken laat zien of hartjes maakt. Ze vonden Nederlanders maar saai dat wij dat niet deden, of alleen vroeger voor de grap als hooguit 14-jarige ofzo.
  • De mensen hier in Málaga een soort obsessie hebben met Korea, onze buddy’s studeren ook ‘Asian Studies’
  • Laura (een Spaanse vriendin) alles uit Málaga, ‘the best’ vind.
  • Als je spelletjes speelt in Paula haar huis. De regel volgens Paula is: ‘My jause, my rules’. Hele rare Uno Flip regels!
  • De meeste jongeren hier in Málaga niet werken. In supermarkten, restaurants, etc. werken alleen maar oudere mensen. Jongeren zijn alleen maar bezig met hun studie. Na het studeren gaan ze pas werken, of heel soms in de zomer een klein baantje.
  • Elize een kindje snoep heeft gegeven aan de deur, tijdens Halloween, Trick and treat.
  • We een angst hadden voor onze deurbel. Iris had op den duur een deurbelgeluid ingesteld als wekker, dat werkte dan wel heel goed, want we schrokken wakker, haha.
  • Je hier in Málaga allemaal putten op de straat ziet liggen, maar ze gebruiken een ‘put’, ook gewoon als opvulling, als er bijvoorbeeld een gat in de weg zit.
  • Iris er een week over heeft gedaan om het kindersurprise ei te vinden, die ik sinds kerst letterlijk in haar kledingkast verstopt had als cadeautje.
  • In Spanje echt NIET ALTIJD de zon schijnt, bij het kleinste windje, vinden wij het al koud hoor. Niks niet Costa del Sol!
  • Spanjaarden een hekel hebben aan Frankrijk.
  • Ze in Spanje een heel ander ritme hebben dan in Nederland. Ze beginnen de dag rond 09:00/10:00 met werken, daarvoor natuurlijk even ontbijten (vaak iets zoets). Rond 14:00 gaan ze naar huis. Een warme maaltijd eten en daarna siësta houden tot ongeveer 17:00. Rond 17:00 is het snacktijd (‘merendar’). Dan gaan ze weer verder met hun dag tot een uur of 21:00. Rond 21:00 of soms ook pas later eten ze nog een lichte maaltijd.
  • Het best vreemd voelde, om terug te vliegen naar Nederland, terwijl niemand het wist. Alleen Charlotte zat in het complot, dus die heb ik nog maar wel even een appje gestuurd, voor het geval dat het vliegtuig wel zou neerstorten, hahah.
  • Wij geen oven hadden in ons appartement. Maar pizza uit de pan kan ook heel goed gelukkig!
  • Wij altijd de douchekop zelf moesten vasthouden tijdens het douchen. Buurman en buurman hebben toen nog wel een nieuw opzetstukje geïnstalleerd, maar dat werkte ook niet.
  • Wij een boiler in ons huis houden, we moesten dus altijd er om denken om de boiler aan te zetten voordat we warm water wilden gebruiken.
  • Er na de bedbugs echt geen enkel beest meer welkom was in ons huis!
  • Wij officieel niets mochten ophangen aan de muren. Dit hebben we natuurlijk wel gedaan, maar hebben we echt weer prachtig bijgewerkt toen we weggingen met een witte stift.
  • Er een hoekje was aan het einde van onze straat, waar je heel snel uitgleed, daar moest je echt heel voorzichtig lopen!
  • We precies wisten waar we hard en zacht moesten fietsen, zodat we op de terugweg, in 1 keer door konden fietsen en niet hoefden te wachten voor de stoplichten.
  • Er (bijna) geen gras is in Málaga. Alles is dood, omdat het bijna nooit regent.
  • Spanjaarden regen helemaal fantastisch vinden. Daarnaast vinden ze het trouwens ook gevaarlijk. Bij een paar spatjes regen, staan de moeders allemaal met paraplu’s op het plein om hun kinderen (wel tot aan de middelbare school) op te halen en veilig thuis te brengen.
  • De auto’s in Málaga centrum al toeteren, wanneer ze 2 seconden moeten wachten. In onze straat was het soms gewoon een heel concert, ze bleven toeteren totdat het weer doorreed.