Canyoning

8 december 2022 - Gran Canaria, Spanje

Gistermiddag had ik geregeld met de meneer van canyoning dat hij ons op zou komen halen vanaf ons hotel. Vandaag om 09:00 kwam hij ons dus ophalen vanaf ons hotel. De meneer (Manuel) was lekker op z'n Spaans wel even wat te laat (10 minuutjes ongeveer). Officieel zou het canyoning om 10:00 beginnen en tot 14:00 duren. Vanaf ons hotel was het sowieso nog 1 uur rijden met de auto. Manuel maakte geen haast, hij ging op de heenweg nog even stoppen om koffie te drinken, het canyoning begon rond 11:00 en we waren klaar rond 16:00/17:00, haha.

Doordat het de laatste dagen 'veel' geregend had op Gran Canaria konden wij canyoning doen die normaal gesproken bijna nooit gedaan kan worden. We hebben de Canyon of La Manta gedaan, deze staat bekend om dat je ook sprongen kunt maken en zijn hogere watervallen. Manuel was onze tourguide, en we waren met nog 4 andere jongens (een vriendengroep). Iedereen sprak Engels, dus dat was ook handig.

Manuel was trouwens wel een grappige tourguide, hij was heel de tijd grapjes aan het maken, van dat het ook zijn eerste keer was dat hij ging canyoning en als we gingen abseilen, pakte die ineens even zijn zakmes erbij, haha.

Bij de auto moesten we als eerste onze zwemkleding, de schoenen, rugtas en een T-shirtje aan. Daarna gingen we eerst bij de berg omhoog klimmen. Er waren ook allerlei verschillende kleuren op de berg/rots, hele groene stukken van mineralen en gele stukken van sulfaat. Toen we een heel eind omhoog geklommen waren, deden we onze wetsuit aan en tuigje. Daarna gingen we als eerste in de waterval springen. We klommen nog een eindje de berg op en toen gingen we een aantal watervallen abseilen. Er was ook een kleine waterval waar we vanaf gingen glijden als glijbaan, toen ik daar af gleed en ik kwam weer boven water, keek ik even over het randje, daar was dus direct weer een hele hoge afgrond/ waterval naar beneden. Daar gingen we ook weer van abseilen. Nadat we een andere waterval hadden abgeseild, mochten we ook nog springen van de rots in de waterval. De hoogste sprong die je kon maken was 15 meter. Ik ben gesprongen van ongeveer 6 meter. Als laatste gingen abseilen van een berg, gewoon recht naar beneden, als je boven aan stond, zag je niet eens waar je heen ging. Het was echt super gaaf!!

Na het canyoning bracht Manuel ons weer naar ons hotel, op de terugweg gingen we nog even weer opwarmen en wat drinken bij een restaurantje langs de weg. Hij reed trouwens ook echt hard door met zijn bus, langs al die slingerwegen in de bergen. Op de heenweg zei die nog, ja ik rij altijd wat harder hier, want ik ken de weg.. haha.

In ons hotel hebben we even uitgerust en in de avond zijn we met de bus naar Las Palmas gegaan. Daar zijn we nog even lekker uiteten geweest, ik had heerlijke spare ribs!