Picasso museum, bergen & Sint Pannenkoek

28 november 2022 - Málaga, Spanje

Zondag hebben Iris en ik eerst even ons huis opgeruimd en schoongemaakt en alvast wat huiswerk gemaakt. Om kwart over 4 hadden we met papa en mama afgesproken bij de kathedraal in Málaga. We wilden de kathedraal gaan bezoeken, alleen om 19:00 ging de kathedraal dicht, we konden dus kiezen tussen 3 opties. 1) 20 minuten de kathedraal snel bekijken en om 5 uur het dak op, 2) Om 6 uur het dak op en dan mocht je de kathedraal niet meer bekijken, of de laatste waar we voor hebben gekozen 3) Een andere dag terug komen om de kathedraal te bezoeken. Nu moesten we alleen wel wat anders verzinnen om te gaan doen. Toen we 2 week geleden het Centre Pompidou hadden bezocht had Iris op onze Málaga kaart aan onze muur, per ongeluk het Picassomuseum ge-highlight in plaats van het Centre Pompidou. Dus nu moesten we natuurlijk naar het Picassomuseum, zodat onze kaart weer klopte! Pablo Picasso is in 1881 geboren in Málaga en heeft hier de eerste 10 jaar van zijn  leven gewoond. Picasso wilde graag dat zijn levenswerk in zijn geboortestad zou worden geëxposeerd. Nu zit het Picassomuseum dus in Palacio de Buenavista. Als je het mij vraagt was Picasso gewoon echt een hele vreemde man, die niet helemaal in orde was. Laura vertelde ons eerder ook al dat bijna niemand hier in Spanje Picasso echt mag. Het was een vrouwenhater en alle vrouwen die met hem zijn geweest, zijn beland in een psychiatrisch ziekenhuis, dus ja beetje raar. In de avond hebben we papa en mama meegenomen naar 100 Montaditos, hier hebben ze (meer dan) 100 verschillende kleine broodjes voor €1,- per stuk, en ook de drankjes zijn ongeveer €1,-. Papa en mama gingen zelfs allebei aan de bier, haha!

Maandag 28 november kwam tijdens Shamanism ineens onze oude docent weer terug. Ze was een tijd terug ineens van de aardbodem verdwenen, maar nu was ze uit het niets weer terug. We moesten eerst weer een tekst lezen, daarna een samenvatting schrijven over de tekst en daarna nog bespreken. In de tweede helft van de les hadden we een presentatie over het ritueel 'gut' (spreek je uit als koet).  Deze docent van Shamanism is ook echt zo ontzettend chaotisch. Voor de pauze gaf ze aan dat een klasgenootje de 2de helft van de les haar presentatie zou gaan geven. Na de pauze was ze dit zelf alleen volgens mij vergeten, dus ging ze gewoon wat anders doen. De klasgenoot gaf aan dat zij haar presentatie wilde doen, de docent zei toen: 'Oh ja, ik dacht misschien wil je toch niet meer je presentatie geven, want je laptop stond nog niet hier vooraan..' Toen we de tekst aan het lezen waren, gaf ze aan dat we na de tekst even moesten overleggen over de toetsing, of we een examen willen of niet, dat wij mogen bepalen hoe we de toetsing invullen. Na het lezen van de tekst zei ze ineens, oké dit vak ronden we af met een toets. De toets bestaat uit 5 open vragen over wat we hebben geleerd bij dit vak, 3 van de vragen gaf ze al aan ons weg. We mogen ook gewoon alle teksten die we hebben gelezen bij de toets gebruiken, dus dit vak komt wel goed denk ik, haha. Aan het einde van de les vroeg de docent: 'Do you want to finish the text or do you want to leave?' Nou ja die keuze was snel gemaakt natuurlijk! In de middag hebben we thuis even eten gemaakt en gegeten, en daarna ben ik naar papa en mama gegaan. We zijn met de auto de bergen van Málaga ingereden, we konden heel mooi hoog de bergen in rijden. In de avond heb ik papa en mama nog even de Chinees en onze supermarkt laten zien en huiswerk gemaakt.

Dinsdag was het Sint Pannenkoek! Dus heb ik in de ochtend voor school nog even bananenpannenkoekjes als ontbijt gemaakt. Papa en mama brachten ons naar school vandaag met de auto. Ik heb onze school laten zien en papa en mama hebben Paula en Laura ontmoet. Tot half 2 hadden we Commercial Law. In de pauze hadden we afgesproken met Paula, Laura en nog een vriendin van hun. We hebben ze biggetjes, hagelslag en pepernoten laten proeven. Ze vonden het allemaal heel lekker. Ook een Spaans meisje bij ons in de klas hebben we verteld over Sinterklaas en de pepernoten laten proeven. Zij vertelde dat Sinterklaas haar deed denken aan Tres Reyes Magos (3 koningen, op 6 januari), dan komen hier in Málaga namelijk 3 verklede koningen die ook lekkers/cadeautjes uitdelen aan kinderen. Thuis hebben we pasta pesto gegeten, voetbal gekeken en huiswerk gemaakt. In de avond kwamen papa en mama bij ons thuis pannenkoeken bakken.

27-11-2022 t/m 29-11-2022